Mensen in de zorg
over mensen die worden verpleegd en verzorgd

Cijfers
27 september 2019

“Douch jij elke dag?”

Uit de toon waarop de man zijn vraag stelde, bleek dat hij het antwoord wel wist. Maar hij wilde het toch graag horen. Deze vraag ging hem om erkenning.

De thuiszorgers die hem hielpen douchen, kwamen voorheen elke dag op bezoek. Maar daar was helaas verandering in gekomen. Een wijkverpleegkundige had de zorg die hij ontving tegen het licht gehouden. Na deze ‘herindicatie’ had hij twee dagen ondersteuning verloren. Hij kon voortaan nog maar vijf keer douchen in de week.

“En daar ben ik niet blij mee.”

Zijn wrevel kwam niet alleen voort uit het verlangen naar een schoon lichaam. Het water, de douchegel en shampoo stonden voor meer dan alleen een fris begin van de dag.

In de ogen van de man zag je zijn aangetaste eigenwaarde staan. Ben ik te min, om er elke dag verzorgd bij te lopen? Die onuitgesproken vraag hing in de lucht.

Zorgorganisaties en verzekeraars moeten denken aan de kosten. Begrotingen mogen niet lijden aan tekorten. Ouderen die zorg ontvangen heten ‘cliënten’, een vervelende term die de broodnodige menselijkheid in de sector ontkent door zorg als product te zien. Resultaten worden uitgedrukt in cijfers, het liefst in zwarte cijfers.

Eigenwaarde is niet uit te drukken in precieze getallen. Maar zeven komt daar in ieder geval dichter bij in de buurt dan vijf.